Interview met Marloes van S2M Utrecht CS

marloeshandtekening

Seats2meet is een dynamische flex,-en vergaderwerk plek met meetingspaces, workspaces en deskspaces. Je kunt er als zzp’er terecht, en je vergadering of evenement houden. Er zijn meer dan 15 zalen, er is een evenementenzaal en een co-work lounge voor 150 man, er is een mooi dakterras en fijne Kookstudio waar je kunt lunchen/dineren/borrelen alsof je aan de keukentafel zit.

Hoe speelt Seats2meet in op de ontwikkelingen in de maatschappij?

De economische crisis laat zien dat we niet langer kunnen handelen vanuit het opbouwen door schulden te maken. Successen uit het verleden zijn van daaruit opgebouwd, en hebben ons hebberig gemaakt voor meer, sneller, groter en beter. Dat is verlammend, en we doen het nog steeds. Economie is een sociale wetenschap, geen wiskunde waar vandaan je voorspellingen kunt doen en mensen lijken dat vergeten te zijn.

De laatste technologische ontwikkelingen id vorm van ‘cloud based’ software, oplossingen en services bieden een potentie van een enorme innovatie en groei van business.

Seats2meet speelt daarop in door software te bieden die al bestaande communities van consumenten en bedrijven met elkaar verbinden. In deze wereld van Society 3.0 (benaming naar het gelijknamige boek van oprichter van Seats2meet Ronald van den Hoff) creëren we met de internationale Seats2meets, software en interessante virtuele toepassingen zoals the Serendipity machine podia voor waardecreatie voor organisaties op een 3.0 manier. In het bijzonder bieden we podia waardoor toegang geven tot kennis mogelijk is, waardoor waardenetwerken mogelijk wordt en daarmee bezit minder belangrijk wordt. Delen is het nieuwe hebben, en dankzij die relevante toevallige ontmoeting die kan plaatsvinden bij Seats2meet, al dan niet offline, al dan niet online, ontstaat een constant verandererend waardenetwerk waar de mogelijkheid tot nieuwe business, kansen op banen en groei constant aanwezig is.

Wat is je eigen ervaring en visie op leren en ontwikkelen?

Eigen ervaring: vanaf 2011, toen ik startte bij Seats2meet als lokatiemanager (of noem het CFO: “chief facilitating officer’, what’s in a name?) heb ik mogen ervaren hoe dat waar ik in geloofde als het ging om waarde en betekenis creëren op de kop. In een dialoog ontleen je betekenis aan elkaar, in plaats van dat je al meningen gevend tot een consensus komt.

Dit is slechts een voorbeeld van een leerstap. Met actieve feedback, dynamisch leiderschap (wisselen tussen instrueren, delegeren, coachen, begeleiden) en een chaordische bedrijfscultuur ervaar ik dagelijks leermomenten, eigenlijk. De menselijke maat is maatgevend, als het gaat om leren en ontwikkelen, wat mij betreft. Vanuit visie en context vertrekken, vertragen om te checken of mensen werkelijk begrijpen waar het over gaat in een bedrijf, en waarom we doen wat we doen. Dat is wezenlijk.

Wil je dat mensen aangehaakt zijn? Als leider, of leraar, dan heb je het geduld op te brengen om te ijken en herijken van de afspraken die je met elkaar hebt gemaakt, en of er nog voldoende verbinding is met je kernwaarden, of leerdoelen, anders zul je moeten bijstellen.

Vertrouwen in jezelf en elkaar is even zo goed belangrijk om te ontwikkelen, want zonder dat, is er geen kans op groei. Toen ik startte bij Seats2meet was er zoveel vertrouwen in mijn kunnen, daar waar ik het zelf nog niet zag. Dat is wat mij betreft een intelligente vorm van geven, en engageren, om zo tot gezamenlijkheid te komen. Voor mij werkt dat.  Ook denk ik dat je echt naar de mens moet kijken en hoe hij of zij leert, waar zijn of haar ontwikkelpunten liggen en op basis daarvan stel je een leerpad/proces/stappenplan op. De een leert bijvoorbeeld beter met beelden, de ander ervaringsgewijs. Die zullen dan andere stappen moeten zetten om verder te ontwikkelen dan iemand die uit een boek het beste leert. En ook denk ik dat kennis beklijft wanneer het nodig is. Dat vraagt om sensitiviteit voor leerlingen, en in een bedrijf, voor werknemers/flexers. Je moet niet alleen je doelen formuleren, maar ook de factoren die kunnen maken dat je niet succesvol wordt met elkaar, en daarin de nieuwsgierigheid hebben om de spanning op te zoeken, en de kwetsbaarheid om daarin naar jezelf te kijken. Ik noem niet voor niets ‘met elkaar’ omdat ik geloof dat mensen aan elkaar het beste kunnen leren.<

Er komen bij S2M ook veel jonge mensen, hoe is voor hen de overgang van onderwijs naar werk? Zijn zij gewend aan denken en werken volgens S2M gedachtengoed?

De meeste ervaring met jonge mensen die ik heb is die met mijn team, of liever gezegd: mini waardenetwerk van een flexibele schil met zzp’ers. Zij zijn over het algemeen niet vertrouwd om zichzelf mee te nemen naar het werk en maken veelal nog een knip tussen werken bij Seats2meet en voor zichzelf werken. Die soepele overgang tussen werkzaamheden is nog niet perse makkelijk. Ik heb wel de idee dat het te maken heeft met bewustzijn, van waar je aandacht op wilt richten, en waar je je echt toe wil zetten en dat disciplineren. Het vraagt om een ondernemersmentaliteit. En die is nog niet voor iedereen vertrouwd.

Er zijn er zo nu en dan een paar die echt begrijpen waar verbinding maken over gaat, en ook waar het gedachtegoed in een bredere context past. We trainen voortdurend om vertrouwd te worden met het uitdragen van de Seats2meet kernwaarden. En zo doen we dat ook met intervisies, communicatietraining, timemanagement training, (noem het ‘slimmer werken’) want een voetballer staat toch ook niet alleen op zondag te spelen? Trainen hoort erbij.

0 Comments

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

©2017 United4Education - onderwijs waarvan we dromen

X
- Enter Your Location -
- or -

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?