Teams terug aan de docenten

suzanne a12

De leraar in zijn kracht

Voor docenten volstaat het niet meer om verantwoordelijkheid te nemen voor de eigen lesuren; ze moeten voldoende taakvolwassen zijn om collectief (als team) verantwoordelijkheid te dragen voor de organisatie van het onderwijs. Die omslag heeft ROC A12 de afgelopen jaren gemaakt.

Susanne Winnubst is kartrekker van een van de taakvolwassen teams bij ROC A12 en een van de pioniers van de nieuwe inrichting van de schoolorganisatie.

“Toen de tiende afdelingsdirecteur in tien jaar vertrok hebben we het College van Bestuur gevraagd of we het zonder directeur mochten proberen. We wisten allemaal dat het anders en beter kon, maar we kregen het niet voor elkaar en wilden het een keer met elkaar proberen. Het CvB was meteen enthousiast. Zo zijn we met drie teams begonnen, die elk een eigen kamer kregen. We gingen te rade bij Buurtzorg en bespraken met elkaar hoe we de taken gingen verdelen. We moesten leren om anders te vergaderen, meer oplossingsgericht en meer gebruik maken van ieders denkkracht. De drie teams kozen elk voor een andere vorm van leiderschap. Wij kozen twee kartrekkers, een ander team koos voor een teamleider.”

De drie teams kregen ruimte om zelf beslissingen te nemen en een eigen teambudget. Er werd een programma geïnstalleerd waardoor de teams zelf inzage hadden in hun financiën en daarop konden sturen. Ook de administratie werd per team ingericht. Drie keer per jaar ging Susanne om de tafel met het CvB om de resultaten te bespreken.

Lees verder op watbezieltons.nu!

0 Comments

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

©2017 United4Education - onderwijs waarvan we dromen

X
- Enter Your Location -
- or -

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?